امامزادگان همدان

امامزادگان و اماکن مذهبی در شهر همدان

اماکن و جاذبه های مذهبی در همدان

وقتی شهری قدمت زیادی داشته باشد بدون شک در آنجا اماکن مذهبی ، مساجد و امامزادگان قدیمی زیادی رویت خواهد شد. به هر حال مذهب همیشه عضو جانشدنی در ایران بوده ، هست و خواهد بود. جالب اینجاست که توریستی ترین شهر ایران یک شهر توریستی مذهبی است و شهر مشهد قطعا به یمن وجود امام رضا این حجم از توریست و گردشگر داخلی را به خود اختصاص داده و رونق خوبی هم یافته است.

معمولا سفر تفریحی را خیلی افراد با سفر زیارتی جدا میدانند برای خیلی ها وقتی به سفر تفریحی می آیند بازدید از اماکن مذهبی جذابیتی ندارد اما بهتر است بدانید افراد مذهبی و توریست های خارجی از این قاعده مثتسنی هستند و ایشان با بازدید و زیارت از امامزادگان و یافتن شجره و اطلاعات بیشتر لذت برده و استفاده میکنند.

امامزاده عبدالله همدان

در همدان معروف ترین امامزاده و آن امامزاده ای که به طور خاص در یکی از میادین اصلی شهر واقع شده امامزاده عبدالله نام دارد که این امامزاده درست واقع در میدان امام زاده عبدالله قبل از میدان امام به سمت شمال شهر همدان واقع شده و دارای زوار زیادی بوده و هست که این را میتوان از تعداد بازدید کنندگان از این مکان حدس زد. این امامزاده همواره مورد لطف و عنایت زوار خود نیز بوده و نذورات زیادی به آستان ایشان اهدا میشود.

نسب این امام‏زاده به قرارى که در همدان اظهار می‌‏نمودند از اولاد موسى بن جعفر(ع) است.  صورت قبر دوم را هم که نوشته و تزئین ندارد منسوب به دایه همان امام‏زاده معرفى می‌کنند.

ایشان برادر ناتنی امام رضا بوده اند که به ایران آمده بودند. در حرم ایشان گنبدی طلایی رنگ به همراه دو شبستان زیبا به کار رفته که زیبایی این بنا را دو چندان ساخته و از دور نمایی مذهبی و روحانی به شهر بخشیده است. جالب است بدانید که این میدان محل اصلی رفت و آمد و عبور و مرور هیئت های عزاداری در ایام محرم نیز میباشد و هیئت ها اگر بتوانند مسیر سینه زنی و زنجیز زنی خود را به این میدان میرسانند و جالبتر آنکه کارناوال عروس و داماد را بعضا در دور این میدان طواف میدهند.

امامزاده عبدالله همدان

حدود ۲۰۰ امامزاده و بنای متبرکه در همدان وجود دارد و توضیح کامل همه آن ها از حوصله این مطلب خارج است اما تا حدودی سعی بر این میکنم که مهمترین ایشان را برای شما عزیزان بازگو کرده و به توضیح آن بپردازم و آنهایی که شاید بهتر است در سفرتان بگنجانید را قرار بدهم بنده از نظر مذهبی و اینکه کدام امامزاده مقدس تر و دارای مقام بالاتری هست اطلاعی ندارم اما از نظر سبک معماری و معروفیت و محبوبیت در میام عوام عرض میکنم خدمت خوانندگان این مطلب.

شازده حسین همدان

امامزاده شاهزاده حسین که به شازده حسین نیز معروف هست در مرکزی ترین نقطه همدان دقیقا نزدیک به میدان امام خمینی که مرکزی ترین میدان همدان هست قرار دارد و در ابتدای خیابان شهدا بین خیابان شهدا و خیابان اکباتان واقع شده که محل عبادت کسانیکه برای خرید به بازار می آیند نیز هست و در پشت این امامزاده بازار میوه و تره بار به نام سرگذر نیز وجود دارد.

با توجه به متن شجره نامه این محل مدفن امازاده حسین بن علی النقی و عموی بزرگوار امام زمان است. سلطان حسین صفوى و ابقا آن یا اباغا فرزند هلاکو نیز در این امامزاده مدفون هستند. یک شعر معروف کوچه بازاری همدانی هم هست که میگوید دم شازده حسین دونفره کشتن / اگه توام بودی توام میکشتن!

امامزاده یحیی در همدان

یکی از امامزادگانی که بنده به عنوان نگارنده این مطلب از کودکی در آن خاطره دارم امامزاده یحیی هست در منطقه آقاجانی بیگ و محله امامزاده یحیی در بلوار مدنی واقع شده که حیاط بزرگی دارد و هیئت عزاداری این امامزاده معروف است که با شتر و به سبک تعزیه خوانی سنتی روز سوم شهادت امام حسین به خیابان ها می آیند و مراسم خیلی خوبی برگزار میکنند. از نظر نسب فکر میکنم کمی دور باشد چرا که

نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و شجره او به این قرار است: «یحیى بن على بن على بن سعید بن على الازرق بن داوود بن سلیمان بن عبدالله بن موسى الجون بن عبدالله المحض بن الحسن المثنى بن الامام الحسن المجتبى علیه‏السلام بن الامام على ابن ابیطالب (ع).

امامزاده کوه همدان

امامزاده کوه یا همان امامزاده محسن(ع) یک امامزاده در محلی خوش آب و هوا که مخصوصا در فصول گرم سال خیلی باصفاست و هم زیارت است و هم گشت و گذار در دل طبیعت ، جاده این امامزاده که از روستاهای سولان و… نیز عبور میکند یک جاده تفریحی پر دار و درخت بوده که به نظر بنده خیلی باصفاست و به جرئت میتوان گفت حتما ارزش دیدن دارد و بهتر است از مسیر حیدره بالا شهر به آنجا رسید که بتوان از زیبایی جاده حیدره نیز لذت برد.

امامزاده کوه همدان

در نسب شریف این آستان مقدس آمده است: «محسن بن علی بن حسین‌الاثرم بن حسن‌المجتبی بن علی بن ابیطالب علیه‌السلام» بنابراین امامزاده محسن(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است. مادر بزرگوار این امامزاده خواهر امام محمد باقر(ع) است بر این اساس، این بقعه متبرکه یادگار دو امام معصوم امام مجتبی و امام سجاد (ع) است در مدخل حرم نیز چند تن از صحابه پیامبر گرامی اسلام(ص) مدفون هستند.

چون نسب این امامزاده نزدیک و واجب احترام بیشتری بوده حتی با اینکه دور افتاده اما باز هم مورد احترام زیادی هست و مردم زیادی به آنجا برای زیارت میروند.

در خصوص امامزادگان غیر اسلامی نیز بقعه استر و مردخای را برایتان قبلا به طور کامل شرح داده ام که بنایی مقدس برای یهودیان به شمار میرود و این بنا برای ارز آوری و جذب توریسم خارجی ارزش زیادی دارد.

اما مسجد جامع قدیم همدان هم که در بازار سنتی همدان واقع در خیابان اکباتان قرار دارد نیز از جمله بناهای متبرکی هست که میتواند مورد لطف بیشتری قرار بگیرد و اگر برای آن کمی بنایش را بازسازی کنند و تبلیغات خوبی صورت بگیرد قطعا میتواند مفیدتر واقع شود.

امامزاده خاتونیه نیز در منطقه بین النهرین همدان یک امامزاده با بغعه کوچک هست که البته زیاد شناخته شده نیست و بیشتر محل زیارتی برای بانوان و برگزاری مجالس مذهبی ایشان است و میتواند برای کسانی که میخواهند همه زیارتگاه ها را سر بزنند جالب باشد.

در این مطلب سعی شد بناهای متبرکه و امامزادگان را به شما عزیزانی که قصد سفر به همدان دارید به طور مفید توضیح داده شود همچنین برای شما عزیزانی که قصد ماندن در همدان را دارید برایتان سوئیت و یا ویلایی خوب تمیز و شیک در نظر گرفته ایم که با قیمتی مناسب خدمتتان ارائه میکنیم از این سوئیت ها نزدیک امامزاده عبدالله و در محله ایشان هم موجود داریم که در صورت نیاز در خدمت شما خواهیم بود.

بازدید از امامزادگان هزینه ای ندارد و هیچگونه بلیتی لازم به خرید نیست و از نظر تاریخی هم قدیمی هستند که خود جذابیت بنا را دو چندان میکند. اما ممکن است کودکان زیاد راضی به آمدن به اماکن متبرکه نباشند که در این صورت میتوانید کودکانتان را به شهر بازی رنگین کمان همدان ببرید که جای امن و خوبی برای ایشان است و خودتان به زیارت بروید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

شاید شما دوست داشته باشید