معرفی کلیسای گریگوری در همدان

کلیسای گریگوری در همدان

تنوع ادیان در همدان

وقتی از تنوع ادیان در ایران صحبت میکنیم باید به شهرهای با قدمت بیشتر مراجعه کرد و معمولا شهر های کوچک و تازه تاسیس کمتر از تنوع ادیان برخوردارند همانطور که پیشتر نیز ذکر شد در همدان یهودیان زیادی وجود داشته اند و از نشانه های آن و یکی از مقدس ترین اماکن یهودیان که در همدان نیز واقع شده زیارتگاه استرمردخای بود که برایتان در یک مطلب جدا توضیح داده شد و در این مطلب قصد دارم از یک کلیسای دین مسیحیت به نام کلیسای گریگوری استپان و یا کلیسای گریگوری استفان که در همدان به کلیسای گریگوری معروف هست بپردازم.

کلیسای گریگوری

کلیسای گریگوری استپان یا کلیسای گریگوری استفان در قسمت شرقی تپهٔ هگمتانه در محلهٔ قدیم ارامنه قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۶۷۶ میلادی توسط جمعی از ارامنه اصفهان و نیز مهاجران و تجار ارمنی روسیه که در همدان ساکن شدند، ساخته شده‌است همانطور که میدانید در زمان جنگ جهانی اول هزاران ارمنی از مناطق ارمنستان غربی به شهرهای غربی ایران همچون کرمانشاه و همدان پناه آوردند. به همین دلیل اگر از ساکنین قدیمی همدان باشید شنیده اید که بعضا پیرمردها و افراد کهنسال به کسانی که ظاهر نسبتا نابسامانی دارند در اصطلاح گریگوری میگویند که این خود ریشه در همین کلیسا دارد.

کلیسای گریگوری همدان

به لحاظ معماری داخل کلیسای گریگوری چهار ستون مدور وجود دارد که با قوس‌های جناغی به یکدیگر متصل شده‌اند. این کلیسا در سال ۱۹۳۲ میلادی (۱۳۱۱ خورشیدی) بازسازی و مرمت شد. اطراف محراب کلیسا نیز به وسیلهٔ گچ پوشیده شده بود که در حال حاضر از آن لایه‌برداری شده‌است. نمای داخلی کلیسا آجری است. در نمای بیرونی خشت نیز به کار رفته‌است و دارای طاق‌نماهایی با قوس هلالی برای تزئین است. برج ناقوس این کلیسا به شکل مدور با بهره‌گیری از سبک گنبدهای رک بنا شده‌است.

آدرس و محل کلیسای گریگوری در همدان

در قسمت شرقی تپه هگمتانه همدان، در محلهٔ ارامنه، دو کلیسا وجود دارد. کلیسای قدیمی‌تر همین کلیسای گریگوری استپان و متعلق به مذهب ارتدکس است و کلیسای جدیدتر به نام کلیسای حضرت مریم به مذهب پروتستان تعلق دارد. احتمالا تفاوت بین پروتستان و ارتدکس را در دوران دبیرستان به یاد دارید و میتوانید با مقایسه این دو کلیسا در همدان از سفر خود به این شهر لذت ببرید. و اگر خواستید بمانید و بیشتر در این شهر باشید برای سوئیت هم میتوانیم در خدمت شما باشیم.

3/5 - (2 امتیاز)

شاید شما دوست داشته باشید