معرفی آب و هوای همدان

معرفی اقلیم و آب و هوای همدان برای گردشگران

اقلیم و آب و هوای همدان در فصول مختلف سال

همدان به دلیل دارا بودن هوای خنک در فصل تابستان خیلی از مسافرین و گردشگران خود را در فصل تابستان به سمت خود جذب میکند. استان همدان منطقه‌‌ای مرتفع میباشد وجالب است بدانید که کوهستان الوند از شمال غربی به جنوب شرقی آن کشیده شده است این کوهستان جزو پیشکوه‌های داخلی زاگرس میباشد.

کوه الوند

کوه الوند که معروفترین کوه منطقه غرب کشور است در جنوب و غرب شهر همدان قرار گرفته و توده‌ای از سنگ گرانیت است، از سنگ‌های آن در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که جا برای پیشرفت بسیار دارد و چه بسا همین سنگ ها را بتوانیم با صادرات به پول ارزشمند تبدیل کنیم

از زیباترین بناهایی که با استفاده از این سنگ‌ها ساخته شده است آرامگاه فیلسوف نامدار ایران شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا،‌ در همدان است که در مطالب مختلف به آن پرداخته ایم آرامگاه بوعلی سینا که در میان مردم به میدان آرامگاه نیز معروف است.

ارتفاعات همدان

ارتفاعات مهم استان عبارت‌اند از : گرمه و سرده در ملایر، آلمابلاغ در حدفاصل اسدآباد و بهارکوه، بوقاطی در کبودرآهنگ، گرویاگری در جنوب نهاوند و خان گُرمَز در سیاه دره تویسرکان و رشته کوه زاگرس با قله زیبای الوند حدفاصل تویسرکان و همدان قرار دارد.

جاده پیست اسکی که همدان را از راه گنجنامه به تویسرکان متصل میکند یکی از جاده هایی است که همدان را به تویسرکان وصل میکند و در بیشتر زمستان به دلیل بارش برف و ریزش سنگ و بهمن بسته میشود.

اراضی و دشتها

در ناحیه شمال شرقی و شرق ارتفاعات الوند در میان کوه الوند و کوه گرین اراضی پست و دشت‌های هموار استان قرار دارد. دشت‌های وسیع شمال و شمال شرقی استان در مسیر بادهای شدید است. توده‌های هوا به راحتی این نواحی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در میان همدانیان به سوز سرد سرما که برف را هم از کوه ها جا به جا میکند معروف است

استقرار این دشت‌ها در مجاورت نواحی مرتفع و کوهستانی باعث وزش بادهای شدیدی در سطح استان می‌شود؛ به همین دلیل استان همدان از مناطق بادخیز کشور به شمار می‌آید و اغلب شهرهای استان همدان در ارتفاعات واقع شده‌اند. متوسط سرعت باد در استان همدان چهار متر در ثانیه گزارش شده است بیشتر بادها هم باعث میشوند که سرمای بیشتری در زمستان احساس شود و در تابستان نیز خنکای مطلوبی بدست آید.

شرایط جوی

از دیگر عوامل مؤثر در شرایط همدان یکی دوری آن از دریا و دیگری جریان‌های پرفشار هوای سرد شمالی و غربی است. به طورکلی مناطق مرتفع استان آب و هوای سرد کوهستانی دارد و مناطق جنوبی آن – ملایر و نهاوند – دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

به استناد گزارش‌های ایستگاه‌های سینوپتیک همدان – نوژه، حداکثر مطلق درجه حرارت هوا در این استان ۳۶/۸، و حداقل مطلق آن منفی شش ممیز سه و متوسط حرارت آن شش ممیز نه درجه سانتی‌گراد است. گرم‌ترین ماه‌های سال با حداکثر دمای سی و پنج درجه سانتی‌گراد تیر و مرداد بوده که در همین ماه ها هم در جاهای مختلفی از همدان هوای خنک پیدا میشود و سردترین ماه‌های سال، با میانگین ۲۵/۴- درجه سانتی‌گراد دی و بهمن است که به طبع در همین زمان ها هم در نواحی مختلفی دمای سردتر و گرمتری یافت میشود.

به استناد همین گزارش، میزان سالانه بارندگی بیش از سیصد میلی‌متر است که در ماه‌های مختلف سال متغیر است؛ به طوری که در فروردین حداکثر نود و پنج میلی‌متر، در اردیبهشت هشتاد و دو میلی‌‌متر، در خرداد هشتاد و یک میلی‌متر و در بقیه ماه‌ها نیز به تناسب فصل متغیّر است. استان همدان با صد و چهل و سه روز یخ‌بندان در سال یکی از سردترین استان‌های کشور است. سردترین ماه‌های سال، دی، بهمن، اسفند و گاهی فروردین است.

وزش باد ها در استان همدان

وزش باد در سطح استان تقریباً در تمام ماه‌های سال ادامه دارد. انواع جریان باد‌های این استان، عبارت‌اند از :

– بادهای شمال و شمال غربی که بیشتر در فصل بهار و زمستان جریان پیدا می‌کند، و غالباً مرطوب و باران‌زاست.
– بادهای غربی – شرقی، که بیشتر در فصل پاییز می‌وزد.
– بادهای محلی، که بر اثر اختلاف فشار بین ارتفاعات و دشت‌ها پدید می‌آید، مثل بادکور در ناحیه‌ اسد‌آباد.

با توجه به شرایط اقلیمی مناسب‌ترین زمان برای مسافرت به همدان، از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهرماه است. در این مدت علاوه بر زیبایی و سرسبزی‌های پراکنده در سراسر استان همدان تابش آفتاب و درجه حرارت بسیار مطلوب است. زمان مذکور فرصت مناسبی است تا ایرانگردان علاقه‌مند به استان همدان از تعطیلات تابستانی خود بیشترین بهره را بگیرند.

اگر کسانی قصد استفاده از برف برای ورزش اسکی و سایر ورزش‌های زمستانی را داشته باشند، فصل زمستان بسیار مناسب است؛ به ویژه آن که امکانات ورزش اسکی و کوهنوردی زمستانی در دامنه‌های الوند فراهم است که این امکانات در منطقه ای به نام پیست اسکی بالاتر از گنجنامه در جاده تویسرکان به گنجنامه واقع است.

همدانی ها اصطلاحات جالبی هم در این باره دارند که گاها در هوای سرد میگویند زوقوم میباره و اصطلاح درره بپوش سوزمیاد!! را زیاد در زمستان استفاده میشود.

همدان یک شهر قدیمی و تاریخی در غرب ایران است و در استان همدان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی همدان بین عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۵۳ دقیقه و طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۳۰ دقیقه قرار دارد. این شهر در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز و در دامنه‌های شرقی کوهستان‌های زاگرس قرار گرفته است.

همدان از شمال به استان کرمانشاه، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان لرستان و از غرب به استان کردستان محدود می‌شود. شهر همدان در دامنه‌های کوهستانی واقع شده است و ارتفاع آن در حدود ۱,۸۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی همدان باعث شده است که این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد باشد. جغرافیای همدان و وجود کوهستان‌ها و تپه‌های اطراف آن زیبایی طبیعی خاصی به این منطقه بخشیده است. همچنین، موقعیت مرکزی همدان باعث شده تا به راحتی به سایر شهرها و مناطق اطراف متصل شود و دسترسی به آن نسبتاً آسان باشد.

موقعیت جغرافیایی همدان با ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی و میراث تاریخی و فرهنگی، این شهر را به یک مقصد گردشگری محبوب در ایران تبدیل کرده است.

آب و هوای همدان برای مسافرین و گردشگران

در کل همدان ۴ فصل است هم بهار دل انگیز و پرشکوفه ای دارد هم تابستان نسبتا گرم و معتدلی دارد هم پاییز آن پر از برگ های زرد و نارنجی است هم زمستان پر برف و زیبایی دارد. هرچند بخت با تابستان یار است و بیشتر در تابستان برای سفر به همدان می آیند اما واقعا باید در فصول مختلف این شهر زیبا را از نزدیک ببینید ازین رو ما در همه طول سال هم برای اجاره سوئیت در خدمت شما هستیم.

3.6/5 - (22 امتیاز)

شاید شما دوست داشته باشید