مسجد جامع شهر همدان

مسجد جامع همدان ترکیب تاریخ و هنر

مسجد جامع شهر همدان

بی شک معماری اسلامی یکی از زیباترین معماری هایی هست که در تاریخ ایران جای گرفته است. البته که اصفهان مرکز این معماری و تمدن است اما شهر تاریخی و بزرگی مانند همدان هم قطعا در نقاط مختلف آن معماری اسلامی را میتوانید بیابید که بدون شک مرکز آن یکی از زیباترین مساجد ایران مسجد جامع همدان هست که در دل بازار قدیمی و تاریخی همدان قرار دارد.

مسجدی با دو مناره زیبا که تا دهه هایی پیش نماز جمعه این شهر نیز در آن برگزار میشد که البته بعدها به حسینیه امام خمینی منتقل شد. مسجد جامع همدان واقع در خیابان اکباتان میدان امام خمینی این شهر جزء قدیمی‌ترین مسجد همدان به شمار می‌آید البته اهالی همدان مسجد جامع را با نام‌های دیگر مسجد عتیق و مسجد اعظم نیز می‌شناسند.

تاریخچه و قدمت مسجد جامع همدان

در کتاب هگمتانه آمده که این مسجد نیز به سبک مساجد دورهٔ فتحعلی شاه قاجار در تهران، قزوین، و چند شهر دیگر ساخته شده‌است و امکان دارد شروع ساخت این بنا در زمان فتحعلی شاه یا آغاز سلطنت محمد شاه قاجار بوده باشد. از حسین‌بن محمدتقی، مشهور به «عندلیب»، نقل شده که مسجد بنای قدیم‌تری داشته و بعدها تعدادی از شبستان‌های آن تجدید بنا شده‌است. بنای فعلی مسجد از آثار دورهٔ قاجار است و نیز ممکن است که بنیان آن از دوره‌های قدیم‌تر باشد.

بازدید مسافرین از مسجد جامع همدان

بازدید از این بنا وقتی از بازار شهر همدان دیدن میکنید نمیتواند خالی از لطف باشد. البته تجربه ثابت کرده برای مسافران خارجی که مساجد و مناره های آن را ندیده اند و با معماری اسلامی و کاشی کاری های آن آشنایی ندارند این بنا میتواند به یادماندنی تر باشد. از آنجا که ما ایرانیان از ابتدای کودکی به مساجد رفت و آمد های بسیاری داشته ایم تا حدودی چشممان به این هنر عادت کرده و شاید نتوانیم مانند توریست های خارجی از دیدن این مناظر لذت ببریم.

مسجد جامع همدان

سپاس از توجه شما

شاید شما دوست داشته باشید

درج دیدگاه